Konsumentverket varnar
för det oseriösa telefonbolaget

Posted by Erik SM7DZV on 2 oktober, 2015 in Nyheter |
Konsumentverket webb

Del av Konsumentverkets logotype på webben. Klicka på bilden för att göra anmälan.

— Av Erik SM7DZV —

Publicerat 30 september. Uppdaterat 2015-10-02

Konsumentverket går nu ut på sin hemsida och varnar för telefonbolaget 4one. I sin varning skriver Konsumentverket:

Anmälarna berättar att företagets säljare ringt dem och påstått att de fått i uppdrag att ta över konsumentens nuvarande telefonabonnemang. I vissa fall har försäljaren hävdat att de gått samman med konsumentens teleoperatör. På så vis har konsumenternas lurats. De drabbade har sedan fått fakturor för telefonabonnemang som de inte har beställt. Det förekommer även att konsumenter blivit anslutna och fakturerade av 4One Telekom trots att de aldrig tackat ja.

Företaget har inte heller informerat konsumenterna om deras lagstadgade ångerrätt vid telefonförsäljning. De har också nekat anmälarna att utöva sin ångerrätt.

Konsumentverket har på sin hemsida information och råd till vad man ska tänka på när man konfronteras av telefonbedragare och vilka regler som gäller.


 

Vår ursprungliga artikel från 30 september

Här följer vår ursprungliga artikel, som vi publicerade den 30 september:

“Aldrig sett något liknande”
SVT fortsätter rapportera om oseriösa telefonbolag

Raden av oseriösa telefonbolag har utökats med ytterligare ett: 4one.

Gamla luras in i telefonabonnemang de inte vill ha. När de vill häva avtalet påstås att de inte har någon ångerrätt eftersom de skulle vara företagare. När de drabbade säger upp avtalen möts de med fakturakrav på femsiffriga belopp och hot om inkasso om de inte betalar. Bolaget har fått rekordmånga klagomål och beskrivs som ”fullständigt oseriöst”.

Det företag som i dag fått strålkastarljuset på sig återfinns i telefonbranschens yttre  träskområden och går under namnet 4one. Det engelska företagsnamnet syftar troligen till att försöka inge ett vederhäftigt intryck hos åldrande offer med begränsade kunskaper i främmande språk.

Strax efter midnatt morse rapporterade vi om skurkar som, från utländska callcenter och på engelska, uppger sig ringa från Microsoft. Deras syfte är att lura folk på pengar. Den nye aktör i bedrägeribranschen som nu fått ljuset på sig talar visserligen svenska, men syftet är detsamma.

För något år sedan förekom en annan aktör med liknande företagsidé. Det företaget gick så småningom i konkurs. Det företag som dagens rapportering handlar om har fortsatt på samma spår, men förfinat bedrägerimetoderna. Vi känner i dagsläget inte till ifall det är samma personer bakom de båda bolagen. Den gemensamma företagsidén skulle kunna tyda på det.

Offren: Utvalda ädre jordbruks- och skogsägare
Företagets metoder är utomordentligt genomarbetade: Man väljer ut och ringer upp äldre personer som råkar ha en skogs- eller jordbruksplätt. Personer som drabbats av företaget uppger dessutom att säljarna ofta sagt sig ringa från abonnentens egen leverantör av teletjänster. När offren i sinom tid insett att dom blivit lurade kommer företagets nästa motdrag: Man hävdar då att eftersom “kunden” har en jord- eller skogsfastighet så skulle hen vara att betrakta som näringsidkare. Därmed skulle rätten till ångervecka inte existera. När kunden säger upp avtalet skickas en “slutfaktura” på tusentals kronor. SVT rapporterar:

“Aldrig sett något liknande”
– Under mina 17 år i den här branschen har jag nog inte sett något som är så utstuderat och som skapar så höga kostnader för enskilda personer som det här, säger Telekområdgivarnas vd Mattias Grafström till SVT Nyheter.

Länk till SVT:s rapportering.

Print Friendly, PDF & Email

Copyright © 2014-2020 Amatörradionyheterna All rights reserved.
This site is using the Hamnews.dzv.se Child-Theme, v3.1.4, on top of
the Parent-Theme Desk Mess Mirrored, v2.5, from BuyNowShop.com