Sjömansspråket: B — från Baccala till Brev
(#4. 2016-03-18)
Jan SM7VTR är gammal, nåja, och erfaren radiotelegrafist. Han bestämde sig för att dokumentera sjömansspråket från A till Ö, ”innan allt hamnar i radioskugga”. Vi fortsätter här vår genomgång, avsnitt 4. Vi har hunnit till B — som i spansk fiskgryta.
Baccala
Med reservation för stavningen men så skrevs det till sjöss av Hökaren på hans matsedlar.
En spansk fiskgryta med bl.a. långa, tomater, vitlök och potatis. En kalopsliknande fiskgryta. Den serverades ofta på medelhavsbåtarna.
Backen
Det är den förliga upphöjda delen av fartyget. På backen står bl.a. ankarspelet. Härifrån sköttes den förliga förtöjningen av fartyget.
Beaufort
Den brittiske amiralen F. Beaufort skapade 1806 en skala för att mäta vindhastigheter. 0-2 meter per sekund motsvarar 0-2 Beaufort och 33 och över meter per sekund motsvarar 12 Beaufort. Skalan användes fortfarande i internationell sjöfart.
Beach comber
Svenska beach combers stötte man oftast på i Medelhavet eller Sydamerika. Det var sjömän som hade blivit akterseglade eller rymt från sina fartyg av olika skäl. Spriten spelade en stor roll i deras liv. De kom ombord och tiggde mat och sprit. Ofta satt dom på sjappen, som annat sjöfolk besökte, och tiggde öl.
Olika faller ödets lott och många hade tråkiga historier att berätta.
Det var sällan att man träffade dem igen.
Bekvämlighetsflagg
Fartyg som seglade under s.k. bekvämlighetsflagg var registrerade oberoende av ursprungsnationalitet, i länder som underlåter att utöva säkerhetsmässig och social kontroll över nationen flotta.
Panama var ett föregångsland för denna tvivelaktiga verksamhet. Den hade för övrigt endast ett syfte och det var av ekonomisk natur, bland annat att hålla besättningens löner i botten.
Billyboys
Det var benämningen på unga män som var utklädda till kvinnor. Deras verksamhet var prostitution. Filippinerna och Thailand var hemvisten för dessa, men icke förty, de fanns även på andra platser.
Besvikelsen över att ha raggat upp fel kön slutade ofta i ett rejält slagsmål, om man nu inte hade samma läggning.
Bingen
En försvenskning av det engelska bunk, så kallades ibland sängen ombord. Kojen var dock det vanligaste uttrycket. Den var fastgjord i skott och durk.
Underdelen bestod av utdragbara förvaringslådor. Inte sällan var den tillverkad av mahogny.
Bottom up
Under andra världskriget dödades ca 2000 svenska sjömän och 270 fartyg torpederades eller bombades av tyskarna. Detta satte sin inställning hos svenskt sjöfolk, mot tyskarna.
Ett uttryck som ofta användes av svenskarna ombord i båtarna var ”Bottom up for the German fleet” med en galghumoristisk pik åt herrefolket.
Detta hindrade dock ej sjöfolket att slå klackarna i taket då de besökte Hamburgs nöjeskvarter i Hamburg, St Pauli. Kända gator är Reeperbahn och Herbertstrasse.
Brev
Post till och från anhöriga och vänner var givetvis av största betydelse. Innehållet var blandat, vi ombord i vår begränsade värld försökte förmedla vad vi upplevde. Vi hade händelser och platser som kunde verka spännande och exotiska och vännerna där hemma de mera jordnära berättelserna om barn, skolor och jobb.
Min mamma hade sparat ett par av mina brev. Brev skrivet till mamma från New Richmond, Kanada den 21/6 1966.