eRoadArlanda – Laddar fordon medan de kör
”Ger inga störningar 50 – 1500 MHz”
Uppdaterat 2018-04-09, 2018-04-10
— Av Erik SM7DZV —
I samband med att Amatörradionyheterna uppmärksammade elvägsprojektet ställde vi frågor om eventuella EMC- och radiostörningar. Mikael Hellgren KTH svarar:
— Vi från KTH har hittills mätt upp utstrålad effekt från systemet. Vi har mätt i bandet 50 – 1500 MHz. Vi har ej kunnat se några störningar från elväg med lastbil körande. Vi kommer att gå vidare med lägre frekvenser och även ledningsbundna störningar.
— Så här långt kan det alltså sägas att elvägen har EMC, precis som sig bör, sammanfattar Mikael Hellgren.
Så långt är det bra. Radioamatörer och kortvågslyssnare väntar också med spänning på mätresultaten för frekvensområdet 1,8 – 30 MHz.
Publicerat 3 april 2018:
Onsdagen den 11 april invigs en elväg, eRoadArlanda, utanför Stockholm. Elvägen är en svensk innovation och den första i sitt slag i världen, där både gods- och personfordon kan laddas medan de kör.
Trafikverket betecknar i sin pressinbjudan systemet som världsunikt och menar att systemet möjliggör elektrifiering av befintliga allmänna vägar.
Redaktionen har ställt frågor om EMC och risk för störningar på radiokommunikation.
Skena i vägbanan
Strömmen överförs via konduktiv teknik. Från en skena i vägbanan överförs energin till fordonet via en rörlig arm. Skenan gör det möjligt att både ladda fordonets batterier samt driva det framåt.
Systemet beräknar även energiåtgången för fordonet vilket möjliggör att debitera elkostnader per fordon och användare.
EMC och påverkan av radiokommmunikation?
Redaktionen saknar uppgifter om systemets eventuella risker för EMC-störningar. Vi har frågat och återkommer, när vi vet mer om hur radiotrafik kan komma att påverkas.