Erik SM1ALH och Lasse SM5GLC rapporterade
om DXpeditionen till Mellish Reef VK9MA
Uppdaterat 2018-06-03 klockan 20.15

Erik SM1ALH och Lasse SM5GLC rapporterade under DX-match om DXpeditionen till Mellish Reef.
FOTO © Eerik SM7DZV
— Av Erik SM7DZV —
Ett fullmatat program var vad deltagarna i DX-mötet i Jönköping, DX-match 2018, erbjöds under lördagen. Dagen inleddes av Eric SM1TDE, Just N LA9DL, Dave K3EL och Derek G3KHZ.
Efter det var det dags för Erik SM1ALH och Lasse SM5GLC att redovisa sin expedition VK9MA till Mellish Reef i november 2017. Håkan SM5AQD var assisterande team-ledare och tredje svensk i laguppställningen.
Det obeboeliga revet ligger i Korallhavet, ungefär 100 mil öster om Australien. Det ligger därmed utom räckhåll för landbaserade helikoptrar. För expeditionen tog det fyra dygn för att ta sig dit med snabbgående båt. Gruppen tillbringade 12 dygn på ön. Totalt gick det åt fyra veckor när tiden för förberedelser, resor och avveckling också togs med.
Fyra kompletta radiostationer inklusive allt
Gruppen som åkte till Mellish Reef hade fyra kompletta radiostationer inklusive slutsteg och antennfarmer. Totalt körde gruppen drygt 45 tusen förbindelser varav 28996 på telegrafi och 11727 på SSB. Asien, Europa och Nordamerika var de kontinenter som oftast förekom i loggen.
Bara ett fåtal QSOn förekom med Afrika och Sydamerika. Med svenska stationer hade man 415 förbindelser med 164 olika radioamatörer. Ganska snart efter det att gruppen blivit QRV inträffade ett solutbrott, som ledde till försämrade konditioner, bland annat mot Skandinavien. De flesta kontakterna med Sverige hade expeditionen därför under de första dagarna.
Första DXpeditionen för Lasse SM5GLC
Amatörradiocertifikat skaffade sig Lasse SM5GLC som 14-åring, men i fråga om DXpeditioner var han rookie. Mellish Reef VK9MA var Lasses första DXpedition.
Problem snarare regel än undantag
Genomgående inslag i föredragen under DX-match har handlat om förutsedda och oförutsedda problem samt de metoder de olika expeditionerna använt för att lösa eller komma förbi problemen. Ett problem som förekommer ofta är att få fram sändningslicenserna i tid. Ofta förekommer berättelser om hur radioutrustningen ligger inlåst hos lokala tull- eller polismyndigheter som skyller på formella hinder för att lämna ut utrustningen som behövs för verksamheten.
En sak som förekommer i en del länder, men som det talas tyst om, är DXpeditioner som till slut tvingats betala mutor för att kunna genomföra sina projekt.
Lasse SM5GLC om planeringen
För det mesta brukar svårigheterna kunna lösas. När Lasse SM5GLC får frågan vilket som är den största svårigheten inför en ny DXpedition handlar svaret inte om praktiska eller administrativa frågor:
”Viktigt att medlemmarna i teamet drar åt samma håll”
– Det första man måste bestämma sig för är vart man ska åka, säger Lasse. Om man inte åker ensam så handlar det sedan om att få till ett team som drar åt samma håll, som jobbar bra tillsammans trots att man är olika som personligheter.
– Sedan får man avända sig av checklistor, säger Lasse. Det mesta beror på vart du ska åka. I Afrika kan det vara svårt att få tillstånd. På andra håll kan det finnas öar, där man inte får gå iland. Klimatet är en tredje faktor som kan ställa till stora hinder. Vi såg ju hur det gick för Bouvetö-expeditonen nu i början av året.
Mellish Reef – avståndet var största svårigheten
– När det gäller expeditionen till Mellish Reef hade vi inga som helst administrativa svårigheter, säger Lasse. Vi mötte inga överdrivet svåra fysiska strapatser, mer än att ön var svår att nå. Det tog fyra dagar med båt att åka dit. Det gick bra. På utresan hade vi ingen svår sjö. Hemfärden var mer jobbig för en del. Vi hade medvind och det gungade så att en del fick lov att sätta på sig sjösjukeplåster och krypa till kojs.
Hemförsäkringen gällde även här
– En annan fråga som många nog inte tänker på handlar om försäkringsskydd. För kunna komma hem ifall vi blev allvarligt sjuka krävdes ett försäkringsskydd på en miljon dollar. Jag ringde försäkringsbolaget och frågade, säger Lasse. Svaret var att det ingick i min hemförsäkring. Jag tänkte att det väl inte kunde stämma, så jag ringde en gång till. Jag förklarade vart vi skulle och hur vi skulle resa. Tjänstemannen på försäkringsbolaget förklarade att han tyckte det lät trevligt och önskade oss en lycklig resa…
Hur stor budgeten var för DXpeditionen till Mellish Reef säger sig Lasse inte veta.
– Men den absolut största gemensamma kostnaden var hyran för båten.
Planeringen började i januari
Planeringen för expeditionen, rekryteringen av expeditionsmedlemmar, startade i början av 2017.
– Det var Håkan SM5AQD som började ringa runt och höra vilka som kunde vara intresserade att delta. Sedan det var klart vilka europeer som skulle följa med samlades vi ett veckoslut för att se ifall vi trodde att vi skulle kunna jobba bra tillsammans, säger Lasse. Det gick fint och vi bestämde oss för att delta. Sedan var planeringen igång på allvar. Vi kan väl säga att förberedelserna pågick från början av året och fram till dess vi kastade loss från hamnen i Port Douglas.
”Med rätt folk skulle jag nog vara intresserad en gång till”
På frågan om Lasse är intresserad av fler DXpeditioner funderar han några sekunder innan svaret kommer, lite dröjande:
– Ja, är det rätt folk, så viss är det klart att man blir intresserad.

Alla föredragshållarna under DX-match, samlade på samma bild.
FOTO © Erik SM7DZV.