Meste radiopiraten — Ove SM7XBI — fyller 80

Ove SM7XBI/J79XBI fyller 80 år idag den 29 juni.
Övriga radioamatörer som fyller jämt i dag är Jörgen SM3XTJ (80) i Sveg
och Anders SM4CEY (60) i Grums.Vi hurrar och gratulerar.
FOTO © Erik SM7DZV
— Av Erik SM7DZV —
Ove Sjöström, SM7XBI, den mest berömde av svenska radiopirater, fyller idag, den 29 juni, 80 år. Ove hade från början anropssignalen SM5BXI, men den blev han av med som straff för att ha arbetat som sändarchef på Radio Nord. Så vitt känt är Ove den ende som blivit av med sin signal av den orsaken.
När Ove drygt tre årtionden, 1999, senare ville ha tillbaka sitt amatörradiocertifikat var hans ursprungliga signal utdelad och upptagen. Då visade handläggaren på Post- och Telestyrelsen prov på verklig kreativitet:
— Skulle du kunna tänka dej anropssignalen SM0XBI?
— Absolut, svarade Ove. Och så blev det.
Södra Slätafly har bäst take-off
Ove bor nu i sydligaste Småland, ett snubbelsteg från gränsen till Blekinge. När han bestämt sig för att flytta från Stockholm kom frågan: Var finns det bäst take-off i Sverige. Tre tre områden i norra Sverige, ett i söder. Ove valde därför att slå ned bopålarna i de gamla gränstrakterna mellan Sverige och Danmark, idag på gränsen mellan Småland och Blekinge.
QTH blev byn Södra Slätafly i Torsås kommun, ett av södra Sveriges bästa radiolägen. Men segt är det på vintrarna, tycker Ove. Därför har han under många år hållit till i Dominica, en liten ö i Karibien, där han har anropssignalen J79XBI. Om Oves vistelse där har vi berättat många gånger.
Läs om när Ove arbetade på Radio Caroline ->

Ove SM7XBI
i sitt radiochack på 80-årsdagen.
FOTO © Erik SM7DZV
Mindre känt är kanske att Ove, efter Radio Nord, arbetade på berömda Radio Caroline i Nordsjön.
Byggde om fartyget på isolerat varv
— Vi åkte ut i oktober 1963 och öppnade i mars 1964, berättar Ove. Vi tillbringade tiden på Irland, där Ronan O’Rahillys far hade ett skeppsvarv. Det var där vi jobbade för att utrusta fartyget med sändare och en 50 meters radiomast. Bara ett par månader tidigare hade byn där varvet låg fått sin första bilväg. Byn hade varit mycket isolerad och många människor visade spår av generationers inavel.
Försökte köpa kondomer på Irland
— Kontrasterna mot Sverige var otroliga. Vi kom till ett ställe som låg 50 år efter Sverige i utveckling. Jag minns när jag och min jobbarkompis Ove gick in i en affär för att köpa kondomer. Det gick inte så bra. Vi hade aldrig sett sådan extrem religiositet tidigare. Det var riktigt läskigt.
Allt som var mot England var bra….
— Men här fick vi arbeta i lugn och ro. Allt som var mot England var bra. Båten var fyra gånger större än Bon Jour, Radio Nord-båten. När vi var färdiga flyttade vi till en plats i Nordsjön, varifrån våra sändningar täckte London. På påskafton den 28 mars 1964 började vi sända.
”Artighetsvisit” på Radio Nord-båten
— Men vi blev utsatta för konkurrens. Vårt gamla Radio Nord-fartyg hade också planer på att börja sända från samma område, berättar Ove. Men jag och en annan arbetskamrat passade på att göra en artighetsvisit på vårt gamla fartyg. Jag slank in i sändaravdelningen och kortslöt glödtrådarna på slutstegen. Deras sändningsstart blev fördröjd eftersom dom olyckligtvis råkade bränna slutstegen…
Lärde sig hitta i London
— Det var en trevlig tid i London. Vi umgicks alla teknikerna på båten och alla discjockeys, säger Ove. Jag lärde mej hitta i London och lärde mej inse skillnaden mellan storstad och småstad.
1965 flyttade Ove hem till Sverige av familjeskäl.
Historisk artikel på nätet om Radio Caroline
I samband med 50-årsdagen av att Radio Caroline började sina sändningar, i april 2014, publicerades en historisk resumé på webbplatsen Flashes & Flames: Hur ett fartyyg och sju man skakade om Britannien 1964. Det är en mycket intressant artikel som rekommenderas. Klicka här.
Fifty years ago this month, a 35-year-old former Scandinavian passenger ferry was being secretly equipped with a 165-foot radio mast in the privately-owned Irish port of Greenore, in Carlingford Lough, County Louth. The historic, ivy-clad Ballymascanlon Hotel in nearby Dundalk was crowded out with strangers who spent their days mysteriously working down the road at the former ferry port which – like its neighbouring railway station and one-time grand hotel – had been disused for years. Fading holiday posters and the mosaic-floored booking hall reminded the denim-clad outsiders that Greenore had – until 1951 – been a thriving rail-sea link to Holyhead in Wales.
Använd översättningsprogram om det är svårt att förstå engelskan. Klicka här.