3Y0I — Ny DX-pedition stävar mot Bouvetön
Uppdaterad 2019-03-21 klockan 20.15.
Uppdaterad 2019-03-23: Atlantic Tuna går in i hårt väder.
— Av Erik SM7DZV —
Den 19 mars på morgonen lämnade det ombyggda sydafrikanska fiskefartyget Atlantic Tuna Kapstaden med kurs mot Bouvetön i Sydatlanten. Med ombord är en grupp radioamatörer, under ledning av 3Z9DX Dom, som tillsammans bestämt sig för att bilda DX-peditionen 3Y0I.
Expeditionen uppger på sin hemsida att man, om allt går bra, bör vara framme vid Bouvetön omkring den 26 mars. Hur, eller om, man tar sig iland på ön kommer att bero på vädret. Expeditionen räknar med att bli QRV med anropssignalen 3Y0I från de sista dagarna av mars och cirka 14 dagar framåt. Expeditionsmedlemmarna räknar med att tälta uppe på ön under två veckor, men man kan tänka sig att förlänga vistelsen till 3 – 4 veckor om väder och annat tillåter. På väg till och från Bouvetön kommer man att vara on-the-air med signalen E51DOM/MM.
Länkar och uppdateringar
(2019-03-21): Nyhetsuppdatering om Atlantic Tuna och 3y0I.
(2019-03-23): Atlantic Tuna går in i hårt väder
Atlantic Tuna uppdaterar sin position oregelbundet. Senaste gången var klockan 15.14 den 22 mars. Det är därför svårt att följa henne exakt.
Väderleksprognoserna för området är inte lovande. De högsta beräknade vindhastigheterna anges till upp emot 118 miles per timme, drygt 50 meter per sekund. Under de kommande två veckorna beräknas vindhastigheten vara som lägst mellan 13 och 16 meter per sekund. Våghöjden väntas vara minst 3,5 meter, vanligtvis sex till nio meter (från Windyty.com).
Uppsnappad kommentar:
”Knappast väder för landsättning med gummibåt…”
I en uppsnappad kommentar konstateras att det knappast är väder för för landsättning från helikopter eller gummibåt.
Mindre än hälften så stort som Betanzos
Fartyget är 31 meter långt och sju meter brett. På expeditionens hemsida uppges det vara anpassat för gång i grov sjö och is. Fartyget är mindre än hälften så stort som det som Betanzos, som för ett år sedan misslyckades i försöken att landsätta DX-peditionen 3Y0Z på samma ö.
Förutskickar även bergsklättring
Som om det inte var nog att ta sig till ön, ta sig iland och under fjorton dagar tälta uppe på glaciären och köra radio därifrån, har expeditionen förklarat att man, ”om vädret tillåter” avser att klättra upp på öns högsta punkt, Olavtoppen 760 meter över havet”, för att placera en ”tidskapsel” där.
Ifrågasatt trovärdighet
Expeditonsledaren DOM 3Z9DX har tidigare förekommit i av vissa amatörer ifrågasatt trafik från Nordkorea, P5, och han är inte den som har amatörradiovärldens mest grundmurade trovärdighet.
Polemiserar på hemsidan mot förra Bouvetöexpeditionen
Det framgår bland annat av ett inlägg på expeditionens egen hemsida, där man hävdar att man attackerats därför att man är ”modiga nog att ensamma och oberoende att aktivera världens näst mest efterfrågade DX-prefix”. På hemsidan hävdar man, och gör ett nummer av, att den förra expeditionen 3Y0Z skulle ha givit sig iväg, utan att ha gjort en fullständig kontroll av deras fartyg. Vad det har att göra med den nu inledda expeditionen är svårt för betraktaren att inse.
Misstro
Misstro mot expeditionen lyser också igenom i en kommentar som kom in till redaktionen under gårdagen:
”Hoppas dom åtminstone inte kör MM”
— Jag önskar expeditionen lycka till och hoppas de kommer i land lyckligt, säger en mycket erfaren DX-peditionsdeltagare till Amatörradionyheterna. Men jag tycker det ser ut att kunna vara med livet som insats. Jag håller tummarna. Om de inte lyckas gå iland hoppas jag åtminstone att de inte kör marinmobilt, MM — så dom faktiskt inte är på ön när de kör — utan att säga detta.
Länkar om amatöradio från Bouvetön
Amatörradionyheterna (2018-02-09): John LA1VC/3Y1VC körde också från Bouvetön
Amatörradionyheterna (2018-02-07): När Audun 3Y3CC inte sände från Bouvetön