MSB:s broschyr fick många att börja nyktra till
I samband med Krisberedskapsveckan i fjol, skickade MSB ut broschyren Om krisen eller kriget kommer till 4,8 miljoner hushåll. En undersökning genomförd i januari i år visar att MSB:s broschyr fått många människor att börja reflektera, tänka till, över hur de skulle klara av en samhällskris.
− Det är glädjande att broschyren har gjort ett sådant avtryck hos så många människor och särskilt bland yngre, säger Dan Eliasson, generaldirektör på MSB.
Årets krisberedskapsvecka riktar sig till de unga
Årets krisbredskapsvecka genomförs 6 – 12 maj och syftar till att få människor att reflektera över hur samhällskriser kan vända upp och ner på vår vardag och om vikten av att ha en hemberedskap. I år riktar kampanjen särskilt in sig på unga, 13-19 år, för att bland annat öka medvetenheten om hur kriser kan påverka samhället och individen.