PTS hjälper dej undvika felköp på nätet
— Du ska styra dina prylar —inte tvärt om
Ibland blir det inte som man hade tänkt sig. I fyra filmer från Post- och telestyrelsen, PTS, får du följa en familj som har gjort några felköp på nätet. Allt verkade så bra, priset var lågt och prylarna var snygga. Men snart visade det sig att prylarna inte fungerade som de skulle.
Om ett erbjudande verkar alltför bra, då är det nog knappast bra. PTS har tre enkla grundregler för att undvika felköp.
Radiostörningar
PTS har också en sida om hur man kan göra, om man drabbas av radiostörningar. Klicka här.
Tänk efter innan köpet
Post- och telestyrelsen (PTS) lanserar en informationskampanj för att få konsumenter att tänka efter innan de köper nya tekniska prylar på nätet. Ett generellt råd är att om ett erbjudande verkar för bra för att vara sant kan det vara klokt att inte nappa på det. Till att börja med har PTS tre grundregler som konsumenten kan hålla sig till:
- Handla från en butik du litar på
Köp alltid dina produkter från tillförlitliga butiker, både fysiska butiker och online. Erbjudande om garanti, CE-märke på produkterna och möjlighet att returnera är tecken på att butiken är seriös.
- Kontrollera att utrustningen är CE-märkt
CE-märkningen är en kvalitetsstämpel som innebär att tillverkaren garanterar att produkten uppfyller EU:s krav vad gäller hälsa, miljö och säkerhet, och att den fungerar i vår radiomiljö utan att störa. Falsk CE-märkning förekommer, men risken minskar om du handlar hos tillförlitliga butiker.
- Se om det finns en bruksanvisning
I bruksanvisningen kan du läsa vad som gäller för din produkt. Om ett problem redan uppstått är det också där du i första hand kan leta efter lösningen, innan du kontaktar butiken där du handlade.
Länkar:
PTS: Undvik felköp
PTS Fyra filmer som handlar felköp på nätet.