MSB har tecknat avtal med Saab
om flygplan för släckning av skogsbränder

Posted by Erik SM7DZV on 5 april, 2020 in Nyheter |

Skogsbrandsläckningsflygplanet Air Tractor, AT-802-Fire-Boss, i aktion.
FOTO MSB.

MSB har nu tecknat avtal med Saab AB som blir det företag som ska tillhandahålla mindre vattenskopande flygplan.

– Flygplanen kommer bli en förstärkning som ger bättre förmåga att släcka bränder från luften i norra Europa redan till sommaren 2020, säger Jakob Wernerman, enhetschef för nationella insatser och civilskydd på MSB.

Två flygplan i beredskap från slutet av maj
Tjänsten som MSB köper från Saab AB innebär att de från och med slutet av maj ska tillhandahålla två flygplan med tillhörande besättning och annan nödvändig logistik. Inom ramen för kontraktet finns även möjlighet att utlösa en option med ytterligare två flygplan för perioden 2021-2023. Närmaste månaderna kommer MSB tillsammans med Saab AB att utveckla arbetssätt för hur flygplanen ska användas. Arbetet sker i nära samverkan med kommunal räddningstjänst och EU.

Vattenskopande flygplan — ny släckningsmetod i Sverige
– Att fälla vatten från luften med skopande flygplan skiljer sig från att arbeta med helikoptrar vid skogsbränder. Erfarenhet av att arbeta med skopande flygplan finns i dag inte hos alla räddningstjänster i Sverige. Även för oss på MSB är detta en ny typ av resurs. Därför behöver vi tillsammans lära oss och utveckla ett effektivt arbetssätt. Det är även en förutsättning om vi på sikt ska skaffa tillgång till större skopande flygplan, säger Jakob Wernerman.

 

Vattenbombningen pressar bort syre från eldhärden
Så långt MSB:s pressmeddelande. Vid vattenbombning från helikopter av en skogsbrand förångas vattnet snabbt på grund av hettan. Det leder till att vattnets nedkylning av brandhärden bara i begränsad utsträckning förmår hindra elden. När flygplan används för att vattenbomba skogsbränder utgörs den huvudsakliga släckeffekten av att vattenlasten, när den i hög hastighet träffar eldhärden, pressar bort syre som branden behöver. Samma typ av effekt uppnåddes 2018, när Flygvapnet släppte sprängbomber på vissa brandhärdar under den stora skogsbranden i Trängslet.

Saab Nyge Aero har lång erfarenhet
av flygplan för brandsläckning

Planen som MSB har tecknat avtal om kommer att baseras hos Saab på Skavsta flygplats i Nyköping. Vid behov kommer flygplanen baseras på annan ort. Saab:s anläggning på Skavsta, Saab Nyge Aero, har lång erfarenhet av att modifiera flygplan avsedda för skogsbrandbekämpning.

Företaget modifierade den kanadensiska tillverkaren Bombardiers brandbekämpningsflygplan för att kunna tjänstgöra i fler roller, som kustbevakning, search and rescue, medevac etc. På det viset kunde man dra nytta av flygmaskinerna även när det inte var brandsäsong. Bombardier saluförde därefter planen som CL-415 MP, multi purpose.

Såldes till Grekland och Malaysia
Planen som modifierades av Nyge Aero, senare Saab, i Nyköping såldes i första omgången, i början av 00-talet, till Grekland och några år senare till Malaysia. Grekland köpte två, varav ett senare havererade.

Bombardier CL-415 MP
Släckningsflygplanet från Bombardier gick från början under benämningen CL-215 men bytte senare namn till kommersiella beteckningen CL-415 MP. Skälet till namnbytet var att Bombardier uppgraderade från de ursprungliga stjärnmotorerna till turbinmotorer. Dessutom bytte man ut avioniken och utökade vattenkapaciteten med cirka en kubikmeter. Hela typcertifikatet såldes senare till en firma som heter Viking Air med säte i kanadensiska Viktoria.

Sverige testade plantypen
under de stora skogsbränderna 2018

De flygplan som hyrdes in av Sverige under de stora skogsbränderna 2018 kom från Italien. Dessutom skickade Portugal upp en eller två flygplan av samma modell som Saab nu köpt, och som ska operera för MSB. Planen från Bombardier som modifierades av SAAB Nyge Aero hade kapacitet att lasta sex kubikmeter vatten, det vill säga dubbelt så mycket som de plan MSB nu har tecknat avtal om.

Nya flygplanet: Fler släckinsatser för pengarna
Det flygplan som MSB nu bestämt sig för, Air Tractor AT-802 Fire boss, är billigare såväl i inköp som drift, än det som SAAB modifierade för Bombardiers räkning. Det bör rimligen också innebära att att det mindre planet AT-802 kommer att ge MSB budgetmässigt utrymme för fler släckinsatser, än vad som skulle ha varit fallet om ett större flygplan hade valts.

Erik SM7DZV

Länk
MSB via Mynewsdesk (2020-04-03): Upphandling av vattenskopande flygplan klar

Print Friendly, PDF & Email

Copyright © 2014-2020 Amatörradionyheterna All rights reserved.
This site is using the Hamnews.dzv.se Child-Theme, v3.1.4, on top of
the Parent-Theme Desk Mess Mirrored, v2.5, from BuyNowShop.com