Konkurrensen hårdnar för satellit-tv-bolag
Försöker locka kunder från fiber till satellit
Canal Digital gör just nu reklam för att abonnenter av betal-tv ska gå över från fiber till satellit.
PTS marknadssammanställning andra halvåret 2019 visar att fiber är den största distributionsplattformen för digitala betal-tv-abonnemang och uppgick till 43 procent av samtliga digitala betal-tv-abonnemang. Alla övriga betal-tv-abonnemang, det vill säga via kabel-tv-nät, marknätet och satellit minskade.
2,8 miljoner digitala betal-tv-abonnemang
Antalet tv-abonnemang minskar långsamt. Det fanns 2,8 miljoner digitala betal-tv-abonnemang (via kabel-tv nät, satellit, marknätet eller bredband) vilket var en procent mindre än föregående år. Antalet abonnemang på TV via fiber ökade med nio procent till 1,2 miljoner.
Antalet analoga kabel-tv-abonnemang (inklusive SMATV3) uppgick till 2,3 miljoner, vilket var en ökning med 1 procent. Många hushåll i flerfamiljshus har ett analogt kabel-tv-abonnemang som ingår i hyran och dessutom ett digitalt abonnemang. Abonnemangen via SMATV-nät har uppskattats till knappt 177 000.
Konkurrensen ökar för betal-tv-bolag
Konkurrensen hårdnar för Canal Digital och övriga företag som säljer betal-TV via satellit. Minskningen av antalet abonnemang på satellitsända TV-kanaler och den samtidiga ökningen av TV via fiber leder därför, knappast förvånande, till att bolaget i sin marknadsföring försöker förmå människor att välja betal-TV via satelliter framför fiber.