“Tusentals båtar
har nödknapp till ingen nytta”

Posted by Erik SM7DZV on 19 juli, 2021 in Nyheter |

Bristen på tillstånd för VHF-radio gör att mer än 90 000 av de fritidsbåtar som har modern VHF-radio inte kan utnyttja det digitala nödradiosystemet DSC.
Segelbåten på bilden har ingen anknytning till texten i artikeln.
FOTO © Erik SM7DZV

Om säkerhet till sjöss handlar en artikel i dagens Göteborgs-Posten.

På moderna VHF-radioapparater finns en knapp för digitalt nödanrop, DSC. När knappen trycks in skickas en nödsignal till en räddningscentral, där räddningsledaren ser båttyp, namn på båt och dess position.

Systemet finns i 118 000 fritidsbåtar men bara mellan 20 och 25 procent av dem fungerar. Det beror på att tre fjärdedelar av innehavarna inte har skaffat VHF-tillstånd.

 

Transportstyrelsen har i en båtlivsundersökning räknat fram att det finns cirka 800 000 fritidsbåtar i Sverige. Efter Estoniaolyckan skapades ett digitalt system som utnyttjar GPS och VHF-radio: Digital Selective Calling, DSC.

MMSI-nummer krävs
“Haken är bara att för att knappen ska fungera krävs ett MMSI-nummer som berättar vilken båt det är som är i sjönöd och för att få ett sådant krävs radiotillstånd”, skriver GP.

Utan MMSI-nummer — inget nödanrop
För att livlinan ska fungera krävs ett MMSI-nummer som är kopplat till radiotillståndet. Bara omkring 26 000 fritidsbåtar har sådant tillstånd. Det är därför risk att många fritidsbåtar seglar omkring i tron att man har ett säkert system för nödanrop om man skulle hamna i sjönöd. Men utan radiotillstånd och MMSI-nummer kommer inget nödanrop iväg.

Länkar:
Göteborgsposten (2021-07-19): Tusentals båtar har nödknapp till ingen nytta 
PTS: Båtradio – Ansöka om tillstånd för VHF-radio 
Wikipedia: MMSI

Print Friendly, PDF & Email

Etiketter: , , , , , ,

Copyright © 2014-2021 Amatörradionyheterna All rights reserved.
This site is using the Hamnews.dzv.se Child-Theme, v3.1.4, on top of
the Parent-Theme Desk Mess Mirrored, v2.5, from BuyNowShop.com